Så blir du en attraktiv konsultbeställare

Tech Relations tipsar om hur du som konsultbeställare kan bli mer attraktiv och således locka de bästa konsulterna. Även hur du kan samarbeta bättre med oss konsultmäklare.

  1. Var så tydlig som möjligt med ditt konsultbehov

    Även om vi föredrar att få ett behov per mail (det mest effektiva sättet) så kan det ändå vara bra att vara så tydlig som möjligt i kommunikationen, dels kort beskriva vilken typ av personlighet ni önskar samt vilka kompetenser som är viktiga, och varför.  Skriv även ner  start-datum, uppdragslängd samt max timpris. Vi föredrar att följa upp behovet med ett kortare samtal för att stämma av det nödvändigast och sedan kan vi vara mer kvalitativa i vårt letande och hitta de rätta konsulterna. Vissa är ute efter kortare uppdrag, andra längre så bra att veta så tidigt som möjligt hur länge uppdraget kommer att bli.

  2. Berätta gärna om det är du eller din kollega som har behovet

    Vår erfarenhet säger att det bara går att förmedla konsulter till de personer man har en relation till, så om det är en av era kollegor som har ett behov, behöver vi träffa personen för att skapa en relation. Det låter kanske krångligt men kommunikationen underlättar om man ses, eller åtminstone har en telefonavstämning för att höra mer om behovet. Det är lite som att välja en hantverkare till sitt badrum, du vill träffa hantverkarna först 🙂 Introducera gärna oss med er kollega som har behovet, så är det större chans att vi kan hjälpa er med konsulttillsättningen.

  3. Var snabb i din återkoppling

    Då vi samarbetar med både konsultbolag och frilansare så är vi spindeln i nätet och behöver agera fort, gärna inom 12 timmar. De bästa konsulterna har alltid 2-3 uppdrag att välja bland och för att ni ska få chansen att tillsätta de bästa konsulterna behöver även ni vara snabba i återkopplingen. Från att ni fått in CV:t, till att vi bokat en intervju med alla berörda, (berätta vilka som ska delta på intervjun och vad intervjun kommer att innehålla) gjort alla tester och prisförhandlat samt kommunikation inför tillsättning.  Det gör att konsulterna rekommenderar fler av sina kollegor att börja hos er. Vi föredrar även att vi får kort feedback även på de kandidater som inte går vidare, så att vi kan ge konsulten lite feedback.

  4. Ge konsulten en rejäl introduktion

    Vi har tyvärr stött på flera fall där konsulterna knappt får någon introduktion eller att beställaren slutar inför – eller under de första veckorna in på uppdraget. Då är det viktigt att någon annan tar hand om konsulten (HR eller tech lead?) och ger ett bra första intryck av arbetsplatsen och uppdraget. Ju bättre introduktion konsulten får, desto bättre kan hen prestera samt rekommendera andra i sitt nätverk att börja hos er.

  5. Ta regelbundna avstämningar med konsulten

    Detta kan låta självklart men det händer att konsulten inte har så många avstämningar med sin eller sina beställare och då blir det även svårt att veta vilka förväntningar konsulten har. Detta kan påverka motivationen. Bra om ni kommer överens om hur ofta ni bör ses och vad avstämningarna ska handla om.

  6. Försök ge tidig heads up på eventuella förlängningar

    En konsult tänker som en anställd, även hen vill planerar sin julledighet eller annat och om ni redan nu vet att ni önskar ha kvar konsulten ytterligare 6 månader så meddela gärna oss, och konsulten, så säkerställer ni även att hen kan vara kvar tills projektet går i mål. Arbetar konsulten på ett konsultbolag finns annars risk att deras säljare börjar leta andra uppdrag parallellt.